
REFLECTIE BLOK 1
De volgende punten heb ik gereflecteerd:
- Motivatie
- Mate van zelfsturing
- Maken van huiswerkopdrachten
- Samenwerking met anderen
- Werkhouding tijdens de lessen
- Studeertijd thuis
- Feedback vragen aan docenten
Ik zal elk punt beoordelen met een cijfer (0-10) waarbij een 10 het hoogst haalbare cijfer is.
Motivatie
cijfer - 9
Na 10 weken op de opleiding Sportkunde te zitten heb ik het mezelf aan de ene kant niet veel moeilijker gemaakt als dat het is, en heb ik al gebruik kunnen maken van mijn netwerk in de sportwereld. Ik heb hier al een klein netwerk in kunnen opbouwen door mijn vorige opleiding, Sport en Bewegen.
Tijdens de ouderavond gesprekken met klasgenoten en de wereldoriëntatie bij FC-Groningen werd ik zelf erg onzeker. Toen de vraag kwam "Wat wil je later worden?" hadden sommige al een duidelijk antwoord, andere antwoordden; "Weet ik niet, maar wel iets in de sport", en eigenlijk kwam bij mij het antwoord "iets in de sport' niet naar voren. Ik vind de sportwereld erg interessant, en hij ontwikkeld zich heel erg snel. Er is dus misschien een baan voor mij als toekomstig Sportkundige die nog niet bestaat.
De 3 waardes van sport kwamen tijdens de lessen steeds meer naar voren, en in welke waarde ik mij zou willen ontwikkelen, had ik ook niet echt een beeld over. De maatschappelijke waarde is wel de waarde die mij als persoon het meest interesseert.
Afgelopen 3 jaar zit er een studie in mijn hoofd waar misschien wel mijn ambities liggen. Dit is de opleiding Psychomotorisch therapie en bewegingsagogie. Na een hoop moed bij elkaar verzameld te hebben ben ik afgelopen blok naar de open dag geweest om informatie over deze studie te krijgen.
Hierdoor ben ik erg geïnspireerd over de banen binnen de sport. Ik heb nu een duidelijker beeld waar mijn ambities liggen en waar ik mij tijdens de opleiding graag in wil ontwikkelen. Ik zie mijzelf sport als middel gebruiken bij kinderen/jongeren met gedragsproblemen.
Ik probeer de lessen en informatie die we op andere momenten of manieren krijgen (bv. wereldoriëntatie/ ouderavond/feedback) te koppelen aan het werkveld, en wanneer je deze informatie zou kunnen gebruiken. Hierdoor vind ik dat ik actief bezig ben met mijzelf te ontwikkelen als sportkundige.
Mate van zelfsturing
cijfer - 9
Op dit moment vind ik zat ik een goede zelfsturing heb. Ik kan mijzelf er goed toe zetten om voorbereidingen te treffen tot school opdrachten. Ook verslagen of studeren kan ik mijzelf toe zetten. Ik neem mijn verantwoordelijkheid voor wat ik doe, en denk ook vaak na over de consequenties van mijn gedrag.
Maken van huiswerkopdrachten
cijfer - 8
Het was aan het begin van het jaar zeker uitvinden hoeveel ik moest voorbereiden, en wat er precies van mij verwacht werd. Na 2 weken kwam ik op het idee om de planningen van elk vak uit te printen en deze in mijn schriften te plakken. Dit hielp mij heel erg voor elk vak. Ik nam voorafgaand van de les de planning door zodat ik wist wat we voor les kregen en wat er van mij verwacht werd qua voorbereiding. De voorbereiding is absoluut ook plannen, hierin kan ik nog wel groeien. Dit lees je onder het kopje "plannen".
Samenwerken met anderen
cijfer - 9
Mijn klasgenoten vinden het prettig om met mij samen te werken, dit komt in de referenties zeker naar voren. Klik op de link om deze Referenties over het samenwerken te lezen.
Zelf vind ik dat ik wel kan groeien in het samenwerken, ik kan moeilijk dingen los laten.
Werkhouding tijdens de lessen
cijfer - 9
Op aanwezigheid geef ik mijzelf een ruim voldoende. Tijdens de introductie week heb ik 1 uur gemist, doordat ik mij heb verslapen.
In dit blok heb ik nog 1 les gemist van coaching. Dit kwam doordat het verkeer en de parkeerplekken erg tegen zaten.
Ik vind zelf dat dit geen goede redenen zijn en bovendien niet professioneel. Ik heb wel professioneel gehandeld na het missen van de lessen. Maar ik zou zelf graag alle lessen bijwonen en verwacht dit ook van mezelf.
Tijdens de lessen probeer ik zo actief mogelijk mee te doen, en de stof die we behandelen direct te snappen. De stof of werkvorm die we behandelen probeer ik ook voor mijzelf te bedenken wanneer ik de stof in het werkveld moet gebruiken. Hierdoor doe ik vaak actief mee.
Ik ben erg sociaal en zorgzaam dit komt ook erg naar voren in de referenties. Door deze eigenschappen probeer ik mijn klasgenoten ook altijd te helpen. Dit is een kwaliteit van mijzelf waar ook absoluut mijn valkuil zit. Ik kan mijzelf erg goed wegcijferen en een ander voorop zetten.
Studeertijd thuis
cijfer - 9
Ik heb thuis goed kunnen studeren tijdens het blok. Ook verslagen maken of mijn protfolio verliep goed. Plannen van de tijd is wel wat minder, maar ik kan mij er thuis goed toe zetten. Wel heb ik aan het eind van het blok veel gestudeerd in Doppio. Dit werkte voor mij ook goed.
Feedback vragen aan docenten
cijfer - 7
Als ik een opdracht niet begrijp vraag ik door totdat ik weet wat er van mij verwacht wordt. Tijdens de lessen vraag ik geen feedback over mijn gedrag/houding. Als ik zit wel zou doen, zou ik een beter beeld krijgen hoe ik meer uit mijn studie kan halen.