LEERUITKOMST 11

In dit verantwoordverslag behandel ik leeruitkomst 11. Deze leeruitkomst bestaat uit 2 verschillende onderdelen, met verschillende beoordelingscriteria per onderdeel. Hieronder staan beide leeruitkomsten die ik behandel en verantwoord in dit verantwoordingsverslag.

(1) De student kan op basis van eigen ervaringen en kennisbronnen qua tijd voor-, in- en naast de opleiding, beschrijven welke ontwikkeling is doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap (LU11)

(2) De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is (LU11) 


(1) Mijn ontwikkelingen die ik heb doorlopen naar het huidige niveau van een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap

Dit verantwoordingsverslag (1) is opgedeeld in 2 koppen namelijk een professionele beroepshouding, en het sportkundig vakmanschap. Hierbij beschrijf ik mijn huidig niveau, hoe ik hier ben gekomen en reflecteer op mijn eigen rol. 

Ik maak deze ontwikkeling aantoonbaar doordat ik bewijsstukken en kennisbronnen heb gebruikt tijdens mijn ontwikkeling. Voor de theorievakken heb ik de bijpassende boeken geleerd en deze als kennisbronnen gebruikt om mij te ontwikkelen. Doordat ik verschillende theorievakken met een voldoende heb kunnen afronden verantwoord ik deze kennis de bron doormiddel van het cijfer.  Bij de verschillende kopjes staan woorden in het roze, dit is een hyperlink naar de toegevoegde bewijslast.

Ook heb ik mijn professionele beroepshouding door ontwikkeld. 

Deze verschillende koppen zijn uitgewerkt doormiddel van verschillende punten die onder deze koppen vallen. Door deze punten te versterken staan er in de tekst verschillende links naar referenties, persoonlijk ontwikkelingsplan, en een persoonlijkheidstest. Als je op het roze woord klikt in de tekst kom je deze te lezen. 


Ik wil mij graag extra ontwikkelen op mijn professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap, en alles uit mijn studie halen wat mogelijk is. Hierdoor heb ik mij ingeschreven voor het honours talenten programma. Hier een linkje naar mijn honours aanmelding. 

PROFESSIONELE BEROEPSHOUDING 

Om mijn professionele beroepshouding te verantwoorden heb ik het opgedeeld in onderwerpen die horen bij een professionele beroepshouding. Aan de hand van evaluaties met klasgenoten, buddygespreken, docenten en (ex) collega's heb ik bewijslast verzameld. Per onderwerp is er zijn er hyperlinks waar de verantwoording onder staat. De onderwerpen wat onder de professionele beroepshouding vallen zijn:
  • Plannen
  • Communiceren 
  • Betrouwbaar
  • Afspraken 
  • Professionaliteit 


Plannen

Zoals je kan lezen in mijn persoonlijkheidstest is plannen absoluut niet 1 van mijn sterke punten, in tegendeel zelfs. Klik op de link om mijn Persoonlijkheidstest te lezen.

In blok 2 ben ik zelf wel tevreden over het plannen. Het kan echter nog stukken beter. Voor sommige vakken moest je flitscolleges kijken ter voorbereiding. Ik plande het soms zo strak, dat het flitscollege afgelopen was, en de les 2 minuten later begon.

Ook heb ik in mijn omgeving vaak "ja" gezegd tegen de vraag of ik iets wilde doen of kon helpen, en dit terwijl ik soms eigenlijk geen tijd had. Ik vind het hierin lastig om "nee" te zeggen, en cijfer mezelf weg. Hierin kan ik nog veel leren.

Om mijzelf te verbeteren in het plannen heb ik hier een persoonlijk ontwikkelingsplan geschreven. Klik op de link om mijn Persoonlijk ontwikkelingsplan te lezen. 

Afgelopen jaar heb ik mij ontwikkeld op het plannen. hier ben ik tijdens mijn studie mee bezig geweest. Blok 3 was hier de ultieme test van, doordat de outdoor experience voor de tentamenweek was. Hierdoor heb ik deadlines voor de experience afgemaakt. Ook de leervakken ben ik voor de experience mee bezig geweest. Door mijn cijfers laat ik zien dat ik dit goed gepland heb. Cijfers blok 3

Communiceren

Communicatief ben ik zeer vaardig. Ik kan mij goed uitdrukken met mijn woordkeuze. Ik kan de situatie goed inschatten waardoor ik de manier van iemand benaderen aan pas. Via mail/ WhatsApp ben ik communicatief minder vaardig. Ik reageer laat, dit is absoluut mijn eigen verantwoordelijkheid. Tot op heden heeft niemand dit benoemd in de referenties, en ben hier ook mee bezig om op iedereen (vlotter) te reageren. Hier is de link naar mijn Referenties over communicatie

Betrouwbaar 

Ik ben te vertrouwen en mensen kunnen op mij vertrouwen. Ik ga respectvol om met vertrouwelijke informatie. Ik ben consistent en doe geen dingen die andere mensen kan beschadigen. Referenties betrouwbaar

Afspraken 

Ik ben betrouwbaar en neem mijn verantwoordelijkheid. Daarom kan je met mij goede afspraken met mij maken. Ik kom mijn afspraken na zoals is afgesproken, en anders communiceer ik tijdig als dit niet kan. Referenties afspraken

Professionaliteit 

Doordat ik goed communiceer, afspraken na kom en verantwoordelijk en betrouwbaar ben maakt dat ik ook professioneel handel. Binnen mijn verschillende baantjes en opdrachtgevers handel ik professioneel.

Tijdens Blok 2 heb ik samen met Roos een organisatie advies geschreven voor de hockeyclub MHC-Roden. Dit advies ik heb veel tijd en energie in gestoken om alle bronnen te onderbouwen en veel te benchmarken. hierdoor hebben wij mooie adviezen kunnen schrijven. Door mijn professionele houding ben ik netjes met de opdrachtgever om ge gaan en haal ik voor mijzelf en de hockeyclub alles eruit wat erin zit. de feedback van e opdrachtgever + de feedback van Wilco staat in de hyperlink.   Referenties professionaliteit


SPORTKUNDIG VAKMANSCHAP 

Om mijn sportkundig vakmanschap te verantwoorden heb ik het opgedeeld in verschillende onderwerpen. Deze heb ik opgedeeld in kennis over het sportkundig vakmanschap en de vaardigheden die hier bij horen. Aan de hand van evaluaties met klasgenoten, buddygespreken, docenten en (ex) collega's heb ik bewijslast verzameld. Per onderwerp is er zijn er hyperlinks waar de verantwoording onder staat. De onderwerpen wat onder de sportkundig vakmanschap vallen zijn:

Kennis 

  • Sportgeschiedenis
  • Financieel management 
  • Marketing 
  • Sport en trainingsleer
  • EHBO 
  • Gedragsverandering 

Vaardigheden

  • Lesgeven 
  • Presentatie 
  • Samenwerken


Kennis 

Sportgeschiedenis 

 Mijn kennis over sportgeschiedenis is getoetst en met een voldoende afgesloten tijdens het vak Sportwereld. Hier zie je mijn behaalde resultaat in Osiris Cijfer sportwereld. Het vak de Sportwereld ging voornamelijk over wat sport is, en waar dit vandaan komt. 

Financieel management 

Financieel management is een vak wat ik in blok 2 heb mogen afronden met een voldoende. Ik beschik over voldoende kennis van dit vak, dit is te zien aan mijn Cijfer financieel management.  

Marketing

Tijdens blok 3 heb ik het vak sportmarketing gevolgd. Dit vak ging over de sportmarketing en marketing van de sport. Doordat ik de sociaals beheer van de schoenenwinkel Carel van der Meer kon ik veel dingen direct in de praktijk toepassen. Ook mocht ik mee op inkoop naar de beurs van Milaan. De verschillende manieren van inkopen heb ik hierdoor direct in het echt mogen zien. 

Ik vond dit een super interessant vak door een planningsfoutje heb ik hier niet super veel voor kunnen leren. Maar ik heb dit vak wel met een voldoende kunnen afsluiten. Hier zie je mijn marketing cijfer.

Sport en trainingsleer

De eerste kans van sport en trainingsleer heb ik gemist. Daardoor zal het aankomen op de 2e kans, deze kans is pas gepland op vrijdag 24 juni. 

EHBO

Tijdens de opleiding hebben wij een Medic First Aid programma gevolgd, deze heb ik met een voldoende kunnen afronden. hierdoor heb ik mijn Medic First Aid certificaat. Hier zie je mijn Medic First Aid resultaat.

Gedragsverandering 

Dit tentamen is gepland op donderdag 16 juni, hierdoor heb ik er nog geen cijfer voor gekregen. 


Vaardigheden

Lesgeven

Door de vooropleiding Sport en Bewegen die ik heb afgerond heb ik al veel kennis en ervaring opgedaan in lesgeven. Mijn ervaring in het werkveld kun je vinden in mijn CURRICULUM VITAE. Tijdens deze opleiding heb ik namelijk veel stages gelopen waarbij lesgeven centraal stond. 

Hier lees je de verschillende referenties van lesgeven van klasgenoten en docenten.  Referentie lesgeven 

Presentatie 

Doordat ik al veel ervaring heb met presenteren op verschillende manieren heb ik mijzelf hier al in ontwikkeld. Tijdens de integrale lijn van blok 3 en 4 was presenteen een belangrijk onderdeel van de toetsing. In blok 3 heb ik voor het van organisatieadvies een advies gepresenteerd voor MHC-Roden de hockeyclub in roden. In blok 4 was de toetsing een eindpitch waarin je alles wat je gedaan had moest pitchen. Beide integrale lijnen heb ik mogen afronden met een 9. Dit toont aan dat ik goed kan presenteren, wat betekend dat ik een duidelijke opbouw, verstaanbaar spreek en een te volgen verhaal kan presenteren. Beide beoordelingsformulieren staan in deze hyperlink.

Ook van Wilco de Roos heb ik feedback gevraagd over hoe ik presenteer. Hij heeft veel verschillende presentaties van mij gezien. Hier is de hyperlink naar de Feedback van Wilco.

Samenwerken 

Tijdens het samenwerken ben ik een echte aanplakker. Ik vind het wel lastig om dingen los te laten. Over het algemeen vinden mijn klasgenoten het prettig om met mij samen te werken. Hier lees je referenties over klasgenoten die met mij hebben samengewerkt. Referenties samenwerken

Afgelopen jaar heb ik in verschillende projectgroepjes gewerkt en met verschillende klasgenoten samen gewerkt. Mijn doel was elk blok om meer los te laten, maar dit is helaas niet gelukt. 

In blok 1 heb ik samen gewerkt met Jantina Postma en Tristan Post. Ik vond dit over het algemeen een prettige samenwerking. Wij hadden dezelfde werkhouding, en zij namen veel aan van wat ik zei. We moesten een evenement organiseren en hierbij had ik de opdrachtgever geregeld. Door mijn vooropleiding (Sport en Bewegen) heb ik hier al veel ervaring in. Wel was ik de kartrekker en degene die de deadlines moest bijhouden. Mijn eigen refectie en de feedback van Jantina en Tristan staat hier ook in. Hier lees je mijn Reflectie sportevenement

In blok 2 heb ik samen gewerkt met Roos, dit verliep erg soepel. Roos had de opdracht al eens gedaan en ik had veel connecties voor een opdrachtgever. Hierdoor verliep deze samenwerking erg goed. 

Ook moest ik samenwerken met Mart, deze samenwerking verliep iets minder soepel. Hij had direct de opmerking gemaakt "chil hoef ik niks te doen" toen hij hoorde dat wij samen moesten werken. Ik wil zelf graag alles uit mijn studie halen wat erin zit en streef hierdoor naar hoge cijfers, waar Mart integendeel al blij is met een 5,5. Hierdoor heb ik deze opdracht in mijn eentje gemaakt. Dit lees je ook terug in mijn reflectie van Reflectie blok 2

In blok 3 heb ik samen gewerkt met Dies Kamp, hij was aan het begin van dit blok 4 weken ziek en daardoor afwezig. Wel was dit een top samenwerking, na elke les stuurde ik een spraakopname wat we allemaal hadden gedaan en waar we nu waren. Hij had de opdracht scherp voor ogen waardoor wij samen doelgericht werkten aan het eindproduct. Doordat hij ziek was, heb ik veel geregeld qua gesprekken en feedback van de doelgroep of netwerk die verstand van zaken hadden. Hierdoor werd mijn persoonlijke doel "los laten" weer lastig. Wel heeft Dies het verslag ingeleverd, dit is voor mij al een hele stap omdat ik graag als laatste even alles check en het dan zelf inlever. Zodat ik zeker weet dat alles klopt, het juiste lettertype is, paginanummering klopt en het ingeleverd wordt als PDF. De feedback van Dies staat onder deze hyperlink.

Aan het begin van blok 4 heb ik een wat afwachtende houding aangenomen, met betrekking tot een opdrachtgever zoeken. Zelf was ik minder actief in zoeken omdat ik dit niet meer mocht doen binnen mijn eigen netwerk. maar ook in het aansturen tot zoeken was ik minder actief. Het resulteerde helaas dat wij in week 3 van het blok nog steeds geen opdrachtgever hadden. Hierdoor ervaarde ik veel stres en heb ik toch mijn eigen netwerk weer een berichtje gestuurd. hierdoor hadden we binnen een uur een opdrachtgever namelijk KidsCasa. De samenwerking zelf loopt nog, maar ik vind het moeizaam gaan. Ik heb 1 dag gemist op school doordat ik ziek was, en de presentatie die was voorbereid, vond ik matig. De presentatie zelf stond ik er wel bij om aan te vullen waar ik kon en dit was ook nodig. Hierdoor word mijn gevoel alleen maar bevestigd, dat het zonder mij erg moeizaam gaat. Soms heb ik zelfs het idee dat niet de hele projectgroep weet waar wij mee bezig zijn. Ik heb Guus gevraagd over hoe hij het vond om met mij samen te werken in dit blok. De feedback van Guus lees je hier.  


(2) De student kan aangeven op basis van (internationale) ontwikkelingen in het vakgebied van de sportkundige waarin nog verdere persoonlijke ontwikkeling wenselijk en mogelijk is (LU11)

In deze LU beschrijf ik alles op basis van eerdere ervaringen en de ontwikkelingen daarvan. Doordat ik voor Sportkunde al een opleiding Sport en bewegen heb gevolgd. 

Eigen ambitie binnen van de waarden van sport 

Ik zou mij graag willen ontwikkelen in alle drie de waardes van sport. Ik vind dat je als sportkundige over een basiskennis moet beschikken van alle drie de waardes.

Maatschappelijk

De maatschappelijke waarde van sport, is op dit moment de waarde waar ik mijzelf graag in zie richting het werkveld. Ik zou graag doormiddel van sport kinderen/ jongeren willen helpen. Dit komt ook doordat ik tijdens Sport en Bewegen het profiel Buurt Onderwijs Sport heb gevolgd, wat voornamelijk de maatschappelijke waarde heeft benadrukt. Tijdens mijn eerste jaar van mijn studie heb ik veel aan dit netwerk gehad en er weer mee mogen samenwerken Wel ben ik door verschillende vakken geïnspireerd geraakt om de andere vlakken ook te onderzoeken en mijzelf hierin te ontwikkelen. 

Economisch

Ook de economische waarde van de sport is voor mij erg belangrijk. Ik wil graag binnen de sportwereld mezelf ontwikkelen en hier uiteindelijk ook in terecht komen in het werkveld als professioneel sportkundige. De sportmarketing vind ik erg interessant, daarom heb ik mij ook ingeschreven op 2 verschillende stages met een marketing vraagstuk. Ik hoop mij hier tijdens de studie nog erg in te ontwikkelen en dit volgend jaar direct in de praktijk mogen ervaren. De vakken sportmarketing en ISP hebben mij geprikkeld om mijzelf hierin te ontwikkelen en dit heeft zeker mijn interesse gewekt.

Gezondheid

De gezondheidswaarde van de sport is op dit moment de waarde die mij het minste ligt. Sporten is natuurlijk altijd gezond, maar ik heb zelf altijd teamsporten gedaan omdat ik het erg leuk vond. Ik heb nooit om gezondheidsredenen gesport en hierdoor ook minder ervaring mee. Tijdens het laatste blok heb ik mij tijdens de vakken Vitaliteit@work en SPAL 


Eigen visie op internationale mogelijkheden 

Op internationale mogelijkheden heb ik nog niet heel veel ervaring. Tijdens Sport en Bewegen heb 2 weken stage gelopen in Berlijn. Dit was een programma waar wij heen gingen als klas, en hier verschillende dingen deden. 

Vooral op de maatschappelijke kant van de sport was in Berlijn erg inspirerend. Zo hadden ze Kita's, dit waren een soort kinderdag verblijven en kleuterschool in 1. De kinderen sporten op een spelenderwijs elke dag. er was een gang die elke dag helemaal ingericht werd met klimtoestellen matjes, en andere obstakels. De kinderen gingen hier heen tot en met 6 jaar, en daarna gingen ze naar de basisschool. Ik vond dit een mooi schoolsysteem en denk dat de kinderen zich hierdoor makkelijker ontwikkelen. 

Ook buitenspelen in een park was anders. Op vaste dagen kwam er een bestelbusje die helemaal vol zat met zelf gebouwd speelgoed, het park ombouwen tot speeltuin. De materialen werden in elkaar gezet en dan konden alle kinderen er mee spelen die langs kwamen. Er waren fietsjes, ballen, tennisrackets tot aan loop auto's. Voor de loop auto's was een baan gemaakt van houten platen die als een puzzel in elkaar pasten. alles was ook op een aantrekkelijke wijze geverfd. 

Ik vond dit heel bijzonder hoeveel speelgoed er was gemaakt en hoeveel moeite er gedaan werd om dit in elkaar te zetten en aan het einde weer uit elkaar. In Berlijn waren er heel veel verschillende wijken met verschillende culturen/normen en waarden en ook de economische status was heel erg divers. Daarom vind ik dit waanzinnig om te zien. De maatschappelijke waarde van sport kwam hier heel erg naar voren. 

Helaas heb ik nog maar 1 video waar je een kind ziet spelen met de opgebouwde speeltuin. Klik hier voor de video.  

Naast de maatschappelijke waarde bieden de andere waarden van sport natuurlijk op internationaal niveau mogelijkheden. Ik denk dat sport een goed middel is om te verbinden tussen verschillende landen en culturen. Ik zelf heb hier nog niet in gewerkt of stage gelopen. Topsporters zijn natuurlijk erg gezond en op topsportniveau is de economische waarde van sport ook erg belangrijk. Voor grote internationale toernooien/spelen/wedstrijden is het economische aspect voor de staat/provincie/land heel erg belangrijk. Hierbij wordt sport als middel ingezet op allerlei manieren. Het land wat het organiseert trekt veel toeristen, en hetgeen wat georganiseerd heeft trekt veel kijkers wat weer aantrekkelijk is voor de sponsoring. Ook hebben de topsporters tijdens een gezonde levensstijl wat anderen kan inspireren. 

Naast Berlijn heb ik mij op internationaal niveau nog niet heel erg ontwikkeld in de praktijk. Op dit moment heb ik ook geen buitenlandstage op de planning staan. Wel vind ik sport een heel mooi middel om verschillende culturen/landen/talen met elkaar te verbinden. Mocht ik ooit nog in zo'n situatie zien of de kans krijgen om hierbij te helpen zal ik dit zeker doen. Ik vind het namelijk wel heel erg leuk en interessant.

©2021 MARLOE INET OUWINGA 
Zuidenveld 9 
9301 JA Roden 

+ 31 6 52 34 49 62
marloe.ouwinga@gmail.com 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin