LEERUITKOMST 12

In dit verantwoordverslag behandel ik leeruitkomst 12. Deze leeruitkomst bestaat uit 2 verschillende onderdelen, met verschillende beoordelingscriteria per onderdeel. Hieronder staan beide leeruitkomsten die ik behandel en verantwoord in dit verantwoordingsverslag. 

(1) Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext (LU12)

(2) Programma leeruitkomst: De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld (LU12) 


(1) Programma leeruitkomst: De student kent en heeft verschillen ervaren tussen personen voor wat betreft internationale en interculturele oriëntatie, ethiek in een sportcontext (LU12)


Kennis over verschillende culturele/ internationale achtergronden

Ik heb hockeytraining gegeven aan verschillende teams/leeftijden hierbij had ik ook 1 team waar 2 meisjes in zaten die geadopteerd waren. Deze meiden gingen er beide heel erg anders mee om. Het ene meisje wilde heel graag weten waar ze vandaan kwam. Terwijl het andere meisje dat niks uit maakte en heel veel zelfspot had met chinezen. Hierdoor heb ik geleerd dat iedereen anders met alles om gaat. 

Verder heb ik 2 weken in Berlijn stagegelopen met school. Ik mocht bij verschillende sportverenigingen/instuiven en kinderdagverblijven kijken. In LU 11 (2) vertel ik daar meer over. 

Ook tijdens mijn recreatiewerk stonden er Duitse kinderen op de camping, hier heb ik niet heel veel mee gesproken. Maar zij hadden niet een hele andere cultuur op de camping. Ik heb toen alleen 1X de bingo in het Duits moeten doen. 

Verder heb ik over de verschillende culturen binnen Nederland een basiskennis. Ik vol NOS Sport op mijn social media en NOC-NSF op LinkedIn waardoor ik soms wel verschillende artikelen lees over alle sporten zoals: 

  • Turncultuur 
  • Tennisser die verdwenen was
  •  WK in Qatar 

Ik vind dit altijd erg interessante stukken, doordat er binnen de sportwereld verschillende culturen zijn. Maar ook de eigen cultuur/geaardheid heeft invloed op de sportkeuze en mogelijke sportdeelname. 

Ethisch handelen

Ethisch handelen vind ik een lastig onderwerp. Ik behandel altijd iedereen met respect. Ik zou een zwerver op straat hetzelfde behandelen als de koningin. Elk mensenleven is in mijn ogen evenveel waard en hier handel ik dan ook naar.  Ik heb een groot empathisch vermogen waardoor ik mijzelf zo goed mogelijk probeer in te beelden hoe het is om een andere nationaliteit/ cultuur te hebben. Je weet natuurlijk nooit echt hoe iemand dit ervaart en dit is per persoon weer anders. Daarom behandel ik altijd mensen zoals ik zelf ook behandelt wil worden. 

Op de BSO hebben we ook 2 kinderen met culturele en internationale verschillen, ik he feedback gevraagd aan een naaste collega hoe ik met deze kinderen om ga. Daarom hier mijn Feedback over ethisch handelen

Voor de opleiding Sportkunde heb ik nog Sport en bewegen afgerond. Hierbij moest ik veel stage lopen. Toen ik 16 was en in jaar 2 van Sport en bewegen zat werd je ingedeeld om kleutergym te geven. Op basis van kwaliteit en hoeveel studeten er nodig waren (2 of 3) werd je ingedeeld. Ik was ingedeeld met zijn drieën in vinkhuizen. In vinkhuizen is veel cultuur /religie/financieel verschil.

Na 2 weken stopte beide studenten waarmee ik les gaf, 1 om privé redenen en de andere was gestopt met de opleiding. De juffen legde uit dat er met strafhoepels gewerkt werd. Ik was zelf vroeger als klein meisje uit groep 1 al bang als de juf mij aansprak, dus vond dit eerst lastig te begrijpen. Het was ook niet heel pedagogisch verantwoord maar de school had het zo bedacht. 

Toen ik deze hoepels wilde gebruiken bij een kind na een waarschuwing zei hij "Ik hoef niet naar meisjes te luisteren". Ik was hier erg van geschrokken en wist op dat moment niet wat ik moest doen (tegen dat jongentje van 4) maar de juf sleurde hem naar de hoepel. Ze vertelde dat ze hier vaker mee te maken had. 

Ik heb hier heel erg veel van geleerd. Ik ben duidelijker geworden in het spreken en strenger. Dit was aan het begin moeilijk, want kleuters is een vak apart. Na een half jaar hier de kleutergym te hebben verzorgd had ik het wel onder de knie. 

In het derde jaar van Sport en Bewegen liep ik stage bij de Tamarisk in de Wijert. Hier waren ook veel cultuur/religie/financiële verschillen te zien. Mijn stagebegeleider vertelde dat de 'normaalste' thuissituatie van de school gescheiden ouders waren. De andere kinderen hadden verder allemaal bijzondere thuissituaties. Mijn stagebegeleider ging hier super goed mee om en heb hier dan ook veel van geleerd.  Zij wilde de kinderen even laten bewegen op een leuke manier, ze was niet streng alleen op veiligheid. Als een kind een ander kind pestte verblufte ze dat kind wat pestte direct. 

Hierdoor sta ik niet meer zo snel versteld van wat kinderen zeggen, en heb ik een manier gevonden om er mee om te gaan. Ik heb tijdens Sportkunde nog niet tegen ethische vraagstukken aangelopen. Maar als ik wordt toegelaten voor het Honours programma zal ik ook moeten samenwerken met internationale studenten. Ik kijk hier naar uit om dingen van deze studenten te leren.

(2) Programma leeruitkomst: De student is in staat op basis van verzamelde informatie van anderen een eigen professioneel persoonlijk ontwikkelplan samen te stellen en uit te voeren voor de korte en lange termijn in de sport(opleidings)wereld (LU12)  


Bijdragen op een positieve manier aan de ontwikkeling van anderen

Van mijzelf ben ik iemand die altijd voor iedereen klaar staat en iedereen wil helpen. Hierdoor help ik ook altijd mijn klasgenoten waar ik kan. Het wordt mij wel lastig gemaakt met de huidige klas, maar deadlines en andere inhoudelijke vragen worden vaan aan mij gesteld. Deze beantwoord ik vaak netjes en duidelijk. Zelfs van 2e en 3e jaars krijg ik op dit moment vragen over het eerste leerjaar, wanneer de deadlines zijn en hoe het moet. Ik denk dat dit erg veel zegt. Hier een voorbeeld van zulke appjes.

Ik wil graag alles uit mezelf halen en ook het positieve van anderen. Dit is dan ook de reden waarom ik mij heb aangemeld voor het Honours programma. Hier lees je de mail naar mijn aanmelding van het honours programma.

Ook in de feedback van Jantina en Tristan, 2 studiegenootjes waar ik in blok 1 mee samenwerkte aan het sportevenment. Staat dat ik ze heel erg heb geholpen waar nodig. Ik had zelf al meer ervaring met organiseren waardoor ik deze hulp ook kon bieden. (De ervaring kom door mijn voor opleiding opleiding Sport en Bewegen). Ik had ook veel zelf kunnen doen, maar heb ervoor gekozen om het allemaal samen te doen zodat iedereen veel leert. Ik vind het zelf namelijk lastig om dingen uit handen te geven. Hier lees je mijn Reflectie sportevenement en de evaluatie van Jantina en Tristan.

Bewijs verzamelen

Afgelopen jaar ben ik actief geweest in het verzamelen van bewijs. Ik vraag docenten voor feedback, medestudenten, werkgevers, collega's en opdrachtgevers. Dit heb ik op verschillende manieren gedaan. Van een appje met een duidelijke vraag, een opname/video, een invul formulier en mondeling. Ook de feedback formulieren heb ik gebruikt wanneer nodig was. In LU11 zijn alle roze woorden hyperlinkjes naar verschillende vormen van feedback. Klik hier om naar LU 11 te gaan.

Ontwikkelplan

Tijdens het eerste jaar heb ik een POP gemaakt om mijzelf te ontwikkelen het Persoonlijk ontwikkelingsplan die ik gemaakt heb lees je hier. 

 Tijdens mijn studie zou ik profijt hebben als ik goed/ beter kan plannen dan dat ik doe. Het kan mijn voortgang bevorderen. Daarom heb ik Plannen als doel gebruikt voor mijn POP.

​Ik plande per dag, ik zet dingen in mijn agenda zonder de tijden. Hierdoor is de kans aanwezig dat er te veel op 1 dag gepland wordt waarbij tijden overlappen. Ook in de resultaten van mijn persoonlijkheidstest is te lezen dat mijn plannen nog niet 1 van mijn sterke kanten is.


Mijn smart leerdoel

Aan het einde van deze periode wil ik mij verbeterd hebben in planningen maken en hier aan houden. Dit wil ik doen doormiddel van tijden toe te voegen aan de geplande activiteiten in mijn agenda en een week vooruit kijken wat ik moet voorbereiden per activiteit.

Ook wil ik via het internet verschillende planningen bekijken/uitproberen en tips te lezen en gebruiken.

Dit maak ik meetbaar door een plan van aanpak op te stellen met doelstellingen per week. Deze doelen worden geëvalueerd met mijn buddy/ouders. Hiervoor heb ik 2 Buddy gesprekken gehad waarin wij elkaar vertelden hoe het op dit moment ging, wisselen tips met elkaar uit, en waar wij komende tijd op gaan letten. 


Hoe gaat het nu

In het houden aan mijn planning, en vooruit kijken ben ik beter geworden. Zo heb ik de deadlines overzichtelijk in mijn agenda, en gebruik ik kleuren. Ik was ook de enige uit de klas die aan het begin van blok 3 al door had dat de Outdoor experience een week voor de tentamenweek viel. Dit komt zeker doordat ik nu vooruit kijk. Ik plan meer per blok en zo weet ik wat er van mij verwacht wordt. Wel kwam ik alsnog met 1 tentamen in de knoei. In blok 4 heb ik veel gepland en gaat het beter. Zo hebben we met de projectgroep aan het begin direct een planning gemaakt wanneer we bezig konden. Dit werkt voor ons goed. Wij hadden eerst een achterstand opgelopen doordat we lang geen opdrachtgever hadden. Maar deze achterstand hebben we snel weer ingelopen.

©2021 MARLOE INET OUWINGA 
Zuidenveld 9 
9301 JA Roden 

+ 31 6 52 34 49 62
marloe.ouwinga@gmail.com 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin